Rosa Bil-aksjon 2006

Sammen skal vi kjøpe en bil til Ingrid, og fortsette kampen mot brystkreften!

Tuesday, April 01, 2008

Fra Bergens Tidende, tirsdag 1. april 2008:

Ingrid Wiggen tapte kampen mot kreften

Ingrid Wiggen døde i går, 34 år gammel.

For tre år siden fikk Ingrid Wiggen diagnosen brystkreft. Da legene konstaterte at kreften hadde spredd seg sommeren 2006, skjønte Ingrid at hun ikke kom til å overleve sykdommen.

Fikk rosa bil
I kjølvannet av den dystre prognosen, ble det startet en spontan innsamlingsaksjon for å kjøpe bil til Ingrid. Aksjonen innbrakte nærmere 200.000 kroner, og seinsommeren 2006 fikk Ingrid overrakt en rosa Mini under en storstilt feiring på Landmark i Bergen. Tanken var at Ingrid kunne bruke bilen så lenge hun trengte den. Deretter skulle den selges, og pengene doneres til Kreftforeningens Rosa sløyfeaksjon.

Bergens Tidendes lesere stiftet nærmere bekjentskap med Ingrid i reportasjen «Vennepunktet» i BTMagasinet 30. september 2006, der hun åpenhjertig fortalte om sin kamp mot kreften.

- Det blir litt mindre skummelt hver gang jeg forteller noen om sykdommen min. Derfor har jeg valgt å være så åpen, sa Ingrid.

Høsten 2006 begynte hun å skrive bok om sine erfaringer. Boken «Rosa bil» ble utgitt på Versal forlag i fjor høst, og har siden blitt trykket i flere opplag.

- Modig og personlig
Ingrid ble nylig tildelt Kommunikasjonsprisen for 2007 av Kommunikasjonsforeningen i Hordaland og Sogn og Fjordane. I begrunnelsen heter det blant annet: «Det er måten du har håndtert kreftsykdommen i offentligheten som vi mener er et eksempel på hva god kommunikasjon handler om. Din åpenhet i artikkelserien i Bergens Tidende samt bokutgivelse og deltagelse i offentlig ordskifte har gitt folk ny kunnskap om kreft, og da kanskje særlig til den aldersgruppen du representerer. Du har vært modig og personlig i din kommunikasjon og bidratt til å bryte ned tabuer.»

Ingrid sovnet inn på Haukeland Universitetssykehus, omgitt av sin nærmeste familie.

4 Comments:

  • At 3/4/08 14:41, Anonymous Anonymous said…

    Leste ut boken "Rosa bil" i dag, og la merke til webadressen bakerst i boken. Ble skikkelig trist, når jeg leste at Ingrid tapte kampen for få dager siden. Jeg kjente ikke Ingrid personlig, bare gjennom boken, men like fullt syntes jeg det er leit at hun ikke er her mer.

    "What you do in life, echoes in eternity", hvis det er sant, vil det Ingrid gjorde og måten hun levde på , hjelpe mange som sliter med sykdom.

    Ingrid måtte ha vært ei fantastisk jente, som hadde så mange fantastiske venner. Jeg er sikker på at dere gjorde livet hennes gladere, all ære til dere.

    Varme tanker til alle dere som er igjen.

    MVH Elin

     
  • At 3/4/08 20:05, Anonymous Anonymous said…

    Boka til Ingrid var til svært stor hjelp for meg når min egen mor fikk brystkreft i vinter. Hun gav en stor gave!

    Tanker ti alle som var nær henne.

     
  • At 4/4/08 20:39, Anonymous Anonymous said…

    En trist beskjed å få i dag at Ingrid er død. Jeg kjente heller ikke Ingrid men har lest boken hennes og jeg har selv hatt brystkreft. For meg var det en sterk bok som gikk meg rett i hjertet.

    Jeg må nesten skrive under på det Elin skriver: "Ingrid måtte ha vært ei fantastisk jente, som hadde så mange fantastiske venner. Jeg er sikker på at dere gjorde livet hennes gladere, all ære til dere."

    All ære til Ingrid også for å kommunisere så mye til omverdenen om sykdommen og hva hun gikk gjennom.

    Varme tanker til dere som er igjen.

    Mvh, Janne

     
  • At 14/4/08 23:18, Anonymous Anonymous said…

    RIP Ingrid, takk for tiden vi fikk med deg. Du gjorde stort inntrykk på mange av oss, gjorde at vi så livet i et annet lys enn før.

    Kommer neppe til å glemme deg med det første, mine beste ønsker til de som sto henne nær.

    -Atle

     

Post a Comment

<< Home